Deskripsi Tugas Penolong Pegawai Tadbir

Salam satu Malaysia. Sebagai persediaan untuk menghadiri temuduga Penolong Pegawai Tadbir Gred N27 tidak lama lagi, di sini saya ingin kongsikan beberapa contoh soalan, tips dan panduan untuk diri saya sendiri dan juga kepada anda iaitu calon temuduga yang memerlukan info tambahan sebagai persediaan.

Penolong Pegawai Tadbir N27


Soalan Yang Dicari Calon Temuduga PPT Gred N27

Saya akan kongsikan dengan anda tentang huraian jawatan Penolong Pegawai Tadbir melalui sumber sahih yang akan saya nyatakan di bawah:

Bidang Tugas Penolong Pegawai Tadbir


Bertanggungjawab menguruskan kerja-kerja yang berkaitan pengurusan kewangan, perolehan bekalan dan pembangunan, pengurusan, perkhidmatan personel, pengurusan pentadbiran pejabat, pengurusan majlis rasmi, mengendalikan urusan Konsuler dan Penguatkuasaan Undang-undang.

Kerja Penolong Pegawai Tadbir ini merangkumi 4 aspek utama iaitu POLC :
  • Planning
  • Organizing
  • Controlling
  • Leading

Pengurusan

  • Penyeliaan dan kepimpinan dalam jabatan/organisasi. Maknanya anda terlibat membantu dalam tugasan mengurus/selia/ memimpin jabatan/ anda berkhidmat termasuk kakitangannya
  • Menyelesai masalah dan membuat keputusan dari isu-isu yang timbul berkaitan petadbiran/ penyeliaan jabatan anda
  • Mengurus perjalanan tugas/projek/perjalanan satu-satu jabatan termasuk pengurusan kakitangan

Aspek Pentadbiran Pejabat

  • Sistem Fail dan Rekod – mengurus dengan efektif sistem failing/rekod unit/jabatan termasuk membuka fail baru, penutupan fail/rekod, pembukaan semula, pelupusan, arkib
  • Surat menyurat – menguruskan penyediaan surat, penghantaran surat – keluar dan masuk
  • Pengurusan mesyuarat – penganjuran mesyuarat, penyediaan minit menysuarat
  • Perhubungan – berkomunikasi dengan pelanggan kerajaan, termasuk rakyat
  • Arahan Keselamatan – memastikan panduan keselamatan disediakan di setiap unit/jabatan
  • Etika dan Protokol – menguruskan/menerangkan etika/protocol kerja kepada kakitangan

Hal-Hal Kewangan

  • Belanjawan dan perakaunan – menguruskan perbelanjaan unit/jabatan untuk kursus, majlis, mesyuarat dan menyediakan akaun untuk kesemua perbelanjaan
  • Prosedur pembelian, stok, penjualan dan sewaan – menyediakan prosedur dalam urusan pembelian, stok, jual dan sewaan termasuk penyediaan invois
  • Pembayaran dan penerimaan – menguruskan urusan pembayaran dan penerimaan kos untuk pembelian, jualan, sewaan dan stok
  • Tuntutan – menguruskan tuntutan termasuk tuntutan dari pelanggan kerajaan, kakitangan berkaitan OT, Claim, gaji dan lain - lain

Hal Teknologi Maklumat

  • Penggunaan/kemahiran computer – Microsoft office – word, power point, excel dll
  • Penggunaan internet
  • Penggunaan aplikasi, system yang berkaitan
Rujukan Anda:
Selamat maju jaya kepada semua calon temuduga Penolong Pegawai Tadbir N27 2013. Peace!

Tag : Personal, PPT N27
1 Comments for "Deskripsi Tugas Penolong Pegawai Tadbir"

tq,hrp blh jdikn panduan

Mesyuarat Sedang Berlangsung. Sila Berhujah Dengan Penuh Tatatertib.

Back To Top