Tanaman dan Penjagaan Bunga Orkid di Malaysia

Bunga orkid yang cantik

Bunga orkid adalah antara tumbuhan yang paling popular di dunia. Cantik, berbagai bau dan berbagai warna seperti ungu, merah, kuning, biru, hijau, coklat dan banyak lagi. Bermacam jenis orkid ada dijual di pasaran setiap hari, tetapi adakah anda tahu bahawa hutan di Malaysia adalah antara hutan yang mempunyai ribuan jenis dan spesies orkid.

Melalui kajian, lebih kurang 2500 spesies di Sabah dan Sarawak, dan lagi 850 spesies di Semenanjung Malaysia. Orkid biasanya membiak di kawasan hutan, tetapi hari ini, ramai peminat orkid dari seluruh dunia membela, menyemai dan menjadikan koleksi jenis-jenis orkid untuk menghiasi rumah-rumah dan taman-taman mereka malah orkid juga kini adalah salah satu perniagaan yang terbaik di Malaysia.

Teknik, petua dan cara penjagaan orkid adalah dengan memahami keperluan hidup tanaman ini mengikut jenis tertentu. Baja dan air adalah keperluan utama untuk kebanyakkan jenis orkid, walau bagaimanapun, terdapat beribu-ribu jenis orkid yang hidup dalam keadaan yang pelbagai.

Cara menanam pokok orkid adalah mengikut jenis dan anda perlu mengenali jenis orkid untuk menanamnya. Inilah yang menarik perhatian pada peminat orkid kerana mengenali dan menjaga orkid boleh menjadi satu cabaran dan memerlukan kesabaran yang tinggi.

laman orkid

Cara Dan Teknik Penjagaan Orkid


  • Arang biasanya digunakan untuk orkid memanjat atau dikenali sebagai orkid epifit (Epiphytes) dan boleh juga digabungkan dengan batu-bata. Pecahan arang perlu direndam selama semalaman untuk menghilangkan garam yang biasanya diperolehi daripada kayu bakau.
  • Batu-bata juga digunakan untuk orkid epifit iaitu orkid yang menjalar. Campuran pecahan arang dan batu-bata adalah perlu kerana kebanyakkan orkid memerlukan gabungan arang dan batu-bata. Batu-bata perlu direndam selama semalaman bersama racun kulat dan perlu dikeringkan sebelum menanam orkid.
  • Serbuk kayu diperlukan oleh orkid yang ditanam di dalam pasu dan juga jenis yang memanjat. Lazimnya, gabungan pecahan arang dan batu-bata diletakkan bersama serbuk kayu. Serbuk kayu perlu direndam selama semalaman bersama racun kulat untuk menghilangkan kekotoran yang terdapat di dalamnya. Keringkan serbuk kayu sebelum digunakan.
  • Batang Paku Pakis Gajah digunakan untuk tanaman orkid yang digantung. Ia mampu menyimpan air di dalam jangka masa yang teramat lama dan membantu orkid untuk terus hidup. cara menggunakannya adalah memotong dengan potongan yang bersesuaian mengikut pasu dan pokok orkid yang ingin ditanam.

Orkid Atas Tanah

Orkid Liar

Orkid Hutan

Baja Orkid

Cara penjagaan orkid di atas adalah pandangan dan kajian saya secara peribadi. Sebenarnya masih banyak lagi cara, teknik, penanaman dan penjagaan orkid yang bersesuaian mengikut jenis yang boleh anda dapati di luar sana dan juga melalui internet.

Sekiranya anda ingin berkongsi dan mendapatkan pengetahuan berkaitan dengan bunga orkid di facebook. Anda perlu menaip di ruang SEARCH di Facebook berkaitan dengan group orkid, peminat orkid dan sebagainya. Semoga anda sukses dan berjaya dengan minat anda terhadap orkid.