Cara Memohon Bantuan Zakat Kecemasan MAIWP (Baitulmal)

bantuan zakat kecemasan maiwp

Bagi golongan yang telah terjejas pendapatan akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Wilayah Persekutuan, anda boleh membuat permohonan atau memohon Bantuan Zakat Kecemasan yang telah disediakan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bermula hari ini.

Untuk membuat permohonan Bantuan Zakat Kecemasan MAIWP, anda perlu mengisi borang permohonan melalui laman web https://ebaitulmal.maiwp.gov.my/. Walau bagaimanapun, sekiranya anda pernah memohon bantuan zakat di MAIWP melalui talian hotline Whatsapp, anda tidak lagi boleh memohon.

Ini kerana seperti yang dilaporkan di laman Berita Harian, mereka yang telah memohon berkemungkinan akan menyebabkan permohonan tersebut akan ditolak untuk mengelakkan pertindihan maklumat selepas memohon semula.

Berikut dikongsikan cara memohon Bantuan Zakat Kecemasan MAIWP bersempena Perintah Kawalan Pergerakan bagi seluruh penduduk yang terjejas pendapatan yang tinggal di kawasan Wilayah Persekutuan sahaja.

Permohonan Bantuan Zakat  Kecemasan MAIWP


1. Masuk ke laman ebaitulmal dan klik pada Pengguna Baru untuk mendaftar nama bagi pertama kali menggunakan sistem ebaitulmal.

Semua pemohon perlu mengisi semua butiran termasuk kata laluan yang akan digunakan nanti untuk tujuan daftar atau akses semula ke dalam sistem.

Sila ikut langkah demi langkah seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah. Pastikan anda mengisi semua ruangan termasuk telah memenuhi syarat kelayakan seperti yang dinyatakan.

bantuan kecemasan zakat covid 19

2. Sila masukkan nombor kad pengenalan berserta kata lalu yang telah didaftarkan dan klik butang Log Masuk.

Pastikan anda menekan tab Maklumat Pemohon untuk melengkapkan borang permohonan Bantuan Zakat Kecemasan MAIWP.

jenis bantuan baitulmal

3. Anda perlu mengisi setiap satu ruang yang perlu dimasukkan semua butiran dan maklumat peribadi anda berserta maklumat akaun dan juga ruangan muat naik dokumen yang diperlukan.

musaadah covid 19

4. Di bahagian ini anda perlu muat naik semua dokumen yang diperlukan seperti yang dinyatakan iaitu salinan kad pengenalan, bil air atau api, penyata bank terkini dan surat atau dokumen yang berkaitan dalam format PDF, JPG, JPEG atau GIF.

bantuan kecemasan zakat kuala lumpur

5. Sila ikuti langkah seterusnya seperti yang dinyatakan di bawah iaitu anda perlu kemaskini tanggungan atau penambahan tanggungan.

bantuan pkp kuala lumpur

6. Setelah selesai mengisi semua maklumat diperlukan anda perlu menghantar borang permohonan bantuan dengan mengikut langkah seterusnya seperti di bawah.

cara memohon bantuan zakat kecemasan

7. Hantarkan permohonan Bantuan Zakat Kecemasan MAIWP seperti ditunjukkan di bawah.

bantuan covid19 kl

8. Sebaiknya sebelum menghantar, anda wajib membuat semakan permohonan supaya tiada sebarang kesilapan terutama di bahagian pengisian maklumat.

bantuan perintah kawalan pergerakan kl

Dapatkan manual pengguna yang menunjukkan cara membuat permohonan Bantuan Zakat Kecemasan MAIWP di sini. Diingatkan sekali lagi, hanya mereka yang layak dan tinggal di Wilayah Persekutuan saja boleh memohon bantuan ini.

Semoga permohonan Bantuan Zakat Kecemasan MAIWP anda berjaya serta diluluskan. Diharap bantuan ini juga akan dapat meringankan beban mereka yang amat memerlukan.