Cara Buat Permohonan Pengeluaran i-Lestari KWSP Akaun 2

cara mohon i-Lestari KWSP akaun 2

Cara Buat Permohonan i-Lestari KWSP


Pengeluaran i-Lestari Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KSWP) Akaun 2 telah berkuatkuasa untuk tempoh bermula daripada 1 April sehingga 31 Mac 2021. Bagaimana cara untuk memohon pengeluaran i-Lestari KWSP?

Cara untuk membuat permohonan pengeluaran i-Lestari KWSP Akaun 2 sangat mudah sama ada secara online menggunakan i-Akaun KWSP atau pun melalui pengisian borang yang disediakan dan perlu dihantar menerusi surat-menyurat.

Sebelum keluarkan wang i-Lestari dari akaun KWSP, anda wajib mengetahui tentang konsep serta syarat-syarat untuk mengeluarkan EPF anda tersebut. Konsep am Pengeluaran i-Lestari adalah seperti berikut:
  • Pengeluaran boleh dibuat daripada Akaun 2 sahaja
  • Bayaran pengeluaran akan dibuat secara bulanan dan berulang (recurring) untuk bulan-bulan berikutnya tertakluk kepada kelayakan bilangan bulan pengeluaran
  • Kelayakan bilangan bulan pengeluaran adalah dikira bermula daripada tarikh penerimaan permohonan pengeluaran yang diluluskan oleh KWSP hingga tamat tempoh kuatkuasa Pengeluaran i-Lestari iaitu 31 Mac 2021.

Contoh Situasi:
  • Jika permohonan yang diluluskan diterima pada bulan April 2020, kelayakan bilangan bulan pengeluaran adalah bilangan maksimum selama 12 bulan.
  • Jika permohonan yang diluluskan diterima pada bulan September 2020, kelayakan bilangan bulan pengeluaran adalah selama 7 bulan.
  • Jika permohonan yang diluluskan diterima pada bulan Mac 2021, kelayakan bilangan pengeluaran adalah selama 1 bulan.

Syarat Permohonan i-Lestari KWSP
  • Warganegara Malaysia, Pemastautin Tetap dan Bukan Warganegara Malaysia ;
  • Berumur di bawah 55 tahun; dan
  • Mempunyai baki simpanan di dalam Akaun 2

Berapa Lama Boleh Buat Permohonan?

Tempoh untuk ahli buat permohonan pengeluaran i-Lestari bermula daripada 1 April 2020 sehingga 31 Mac 2021. Permohonan itu hendaklah sampai dan diterima oleh pihak KWSP sebelum tarik 31 Mac 2021.

Berapa Jumlah Boleh Dikeluarkan?

Jumlah untuk mengeluarkan simpanan KWSP dari Akaun 2 adalah sebanyak minimum RM50 dan maksimum RM500 sebulan dan ia tertakluk kepada jumlah simpanan KWSP anda yang terdapat dalam Akaun 2 semasa bayaran pengeluaran dibuat.

Sekiranya jumlah simpanan Akaun 2 adalah kurang daripada amaun yang dimohon, maka amaun pengeluaran untuk bulan tersebut berdasarkan kepada jumlah berkenaan.

Bilakah Permohonan dan Bayaran Pengeluaran i-Lestari?

Untuk permohonan pengeluaran yang diterima pada bulan April 2020, bayaran akan dibuat pada bulan Mei 2020. Manakala permohonan yang diterima selepas April akan dibuat bermula daripada tarikh permohonan pengeluaran yang diterima oleh KWSP.

Bolehkah Menukar Jumlah Pengeluaran?

Anda boleh mengubah amaun atau tukar jumlah pengeluaran i Lestari secara berulang setelah permohonan diluluskan. Cara nak menukar amount bulanan tersebut boleh dilakukan secara online di URL KWSP untuk tujuan Penukaran Jumlah Pengeluaran.

Anda hanya perlu kemaskini borang tukar amaun dengan  memasukkan data yang dikehendaki dan juga jumlah pengeluaran setiap bulan yang anda mahu. Sila isi dengan betul dan baca setiap satu seperti yang dinyatakan.

Bagaimana Untuk Memohon Pengeluaran i-Lestari KWSP
  • Anda boleh memohon secara atas talian iaitu e-Pengeluaran melalui laman web KWSP dengan menggunakan i-Akaun.
  • Buat permohonan dengan menghantar borang melalui emel ke ilestarimohon@epf.gov.my
  • Anda juga boleh menghantar permohonan melalui surat dan hantarkan ke alamat berikut:

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
Beg Berkunci No 220,
Jalan Sultan 46720,
Petaling Jaya

Nota: Sila catatkan (UP : i-Lestari) di hadapan sampul surat.

Walau bagaimanapun, semua ahli KWSP disarankan untuk menghantar borang permohonan secara online melalui e-Pengeluaran bagi mempercepatkan proses kelulusan daripada pihak KWSP. Permohonan melalui surat pasti akan mengambil masa yang agak lama.

Cara Untuk Memohon Pengeluaran i-Lestari KWSP

Berikut dikongsikan cara-cara buat permohonan i-Lestari KWSP Akaun 2 secara online melalui laman rasmi KWSP. Cara yang dikongsikan ini adalah untuk mereka yang telah mendaftar di I-Akaun KWSP.

Sila ikuti perkongsian Luqman Hariz yang menunjukkan cara-cara untuk anda buat permohonan langkah demi langkah sehingga selesai.

1. Sila pergi ke laman www.kwsp.gov.my dan masukkan password serta ID.

cara buat permohonan i-Lestari KWSP

2. Sila tekan option withdrawal.

i-Lestari Akaun 2

3. Tekan New Application.

cara keluarkan duit kwsp i-lestari

4. Tekan pada Withdrawal Type.

pengeluaran i-lestari

5. Sila pilih I-Lestari.

cara mohon i-lestari

6. Tekan (X) kemudian tekan Next.

pengeluaran kwsp

7. Masukkan amaun min RM50 dan maksimum RM500 di ruangan applied amount. Pilih jenis Bank dan masukkan nombor akaun bank dan tekan Next.

syarat-syarat permohonan

8. Kemaskini maklumat peribadi di ruangan ini jika perlu.

berapa lama boleh keluarkan i-lestari

9. Klik ☑️ di check box dan klik Request TAC.

jumlah duit i-lestari

10. Dapat TAC Nombor dihantar ke nombor telefon melalui SMS. Masukkan di ruangan TAC No, kemudian tekan Submit.

e-pengeluaran kwsp

11. Siap sudah permohonan pengeluaran I-Lestari KWSP Akaun 2.

laman web kwsp

12. Jika anda tekan print, lampiran yang sama akan keluar di paparan komputer anda.

permohonan i-Lestari KWSP

13. Paparan selepas mengakhiri permohonan I-Lestari KWSP.

keluar duit i-lestari

Semoga perkongsian cara keluarkan dan permohonan pengeluaran i-Lestari KWSP Akaun 2 ini akan dapat membantu serta memudahkan anda untuk mendapatkan wang simpanan anda itu. Semoga bermanfaat. - Bukit Besi Blog