Doa Ketika Menghadapi Peperiksaan (Persediaan Exam)

doa menghadapi peperiksaan

Apabila anak akan menduduki peperiksaan, ibu bapa wajib memberikan sokongan serta perlu mengamalkan doa anak periksa atau doa menghadapi peperiksaan agar semua soalan boleh dijawab dengan mudah dan apa yang dipelajari akan terus ingat.

Setiap kejayaan memerlukan usaha yang kuat, oleh itu jika anda perlu menduduki exam, adalah digalakkan anda amalkan doa ketika menghadapi peperiksaan seperti yang dikongsikan. Jika anda ibu atau bapa kepada anak tersebut, pastikan anak anda mengamalkan doa dan zikir untuk lulus periksa.

Walau bagaimanapun, solat lima waktu wajib untuk dilakukan dan ia lebih afdal jika diamalkan tanpa meninggalkan solat. Jika anda sekadar amalkan doa lulus peperiksaan tetapi tidak membuat solat fardhu, amalan anda itu seperti sia-sia dan tidak bermakna.

Sebagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan nanti, sentiasa amalkan zikir dan doa yang bersesuaian termasuk doa penerang hati, doa mengulangkaji pelajaran dan sebagainya. Ibu bapa pula harus turut bersama-sama sentiasa solat dan memohon petunjuk Allah agar anak berjaya dalam peperiksaan.

tips dan doa peperiksaan untuk anak

Merayulah kepada Allah semoga dipermudahkan menjawab soalan dalam peperiksaan nanti dan pastikan hati sentiasa ikhlas dalam melakukan setiap satu perkara. Meminta maaf daripada kedua ibu bapa dan ingatlah redha ibu bapa yang akan menentukan kejayaan anak nanti.

Sebelum membaca semua doa untuk menghadapi peperiksaan ini, anda wajib membaca Bismillah, ini adalah sekadar pesanan. Sebagai manusia terkadang kita sering lupa dengan perkara yang remeh dan sentiasa mengabaikan benda-benda yang mudah.

Doa Ketika Menghadapi Peperiksaan


Doa Penerang Hati

doa penerang hati untuk peperiksaan

Maksud Rumi :

"Ya Allah bukakanlah hikmahMu dan turunkanlah rahmat dari khazanahMu kepada kami, Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."

Doa Ketika Terlupa

doa dipermudahkan belajar dan periksa

Maksud Rumi :

"Maha Suci Tuhan yang tidak pernah Tidur dan tidak lupa, Ya Allah peringatkanlah aku apa yang aku lupa."

Doa Untuk Ditambahkan Ilmu

doa agar cepat faham dalam belajar

Maksud Rumi :

"Ya Allah, jadikan daku berguna untuk masyarakat dengan ilmu yang engkau kurniakan kepadaku. Dan kurniakanlah daku pengetahuan yang berguna untuk diriku serta tambahilah daku ilmu pengetahuan."

Doa Mohon Petunjuk

doa mohon petunjuk belajar

Maksud Rumi :

"Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau sesatkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk dan berikanlah rahmatMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi."

Doa Mudahkan Hafalan

doa untuk ingat apa yang dihafal

Maksud Rumi :

"Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman para Nabi dan hafazan para Rasul dan ilham dari para Malaikat yang menghampiri denganMu kurniakanlah kesihatan wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."

Doa Kuatkan Ingatan dan Tak Mudah Lupa

doa untuk memperkuatkan ingatan mudah menghafal

Maksud Rumi :

"Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan."- Surah Al-Israa' Ayat 70

Doa Untuk Mengulangkaji Pelajaran

doa menghadapi peperiksaan

Maksud Rumi :

"Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki."

Doa Selepas Selesai Ulangkaji Pelajaran

doa selepas belajar

Maksud Rumi :

"Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu."

Doa Ketika Masuk Dewan Peperiksaan

doa sebelum masuk dewan peperiksaan

Maksud Rumi :

"Dan katakanlah: Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku."

Doa Ketika Terima Kertas Peperiksaan

doa anak periksa upsr pt3 spm

Maksud Rumi :

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku."

Doa Mohon Mudah Jawab Soalan

doa supaya mudah menjawab soalan peperiksaan awam

Maksud Rumi :

"Wahai Tuhan yang Maha hidup lagi Maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan."

Doa Mohon Kejayaan

doa memohon kejayaan dalam peperiksaan

Maksud Rumi :

"Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan, tempat para syuhada dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh."

Doa Menghadapi Peperiksaan

Seorang guru sekolah berkongsi tentang rahsia amalan yang mahal yang boleh diamalkan oleh semua calon yang akan mengambil peperiksaan. Tak kira apa jenis exam yang akan duduki sama ada UPSR, PT3, SPM, Universiti dan sebagainya, semua boleh amalkan doa menghadapi peperiksaan ini.

Amalan ini juga adalah doa mudah belajar dan tidak mudah lupa apa juga ilmu yang dipelahar selain dapat menghafal serta ingat setiap pelajaran. Doa ketika menuntut ilmu ini amat sesuai digunakan oleh semua pelajar.

Seeloknya berwudhuk sebelum membaca doa ini. Ambilkan segelas air kosong untuk dibacakan ayat berikut.

Baca Surah Al A'la


Apabila sampai di ayat yang ke-enam iaitu "Sanuk Riu Ka Fala Tannsa" ia perlu diulangkan sebanyak 7 kali dan seterusnya tiup ke dalam bekas air atau gelas itu tadi.

Seterusnya sambung membaca surah ini sehingga ke akhir ayat.

Setelah itu, minumlah air tersebut serta niatkan supaya ilmu yang dipelajari serta yang dihafal tidak akan lupa ketika menghadapi peperiksaan nanti.

Ia juga amat baik jika diamalkan ketika di pagi hari sewaktu menduduki peperiksaan dan ia lebih baik dan afdal jika terus menerus menjadikan amalan rutin harian dalam kehidupan sebagai seorang pelajar.

Doa Mohon Kejayaan Dalam Peperiksaan

Berikut adalah amalan doa untuk memohon kejayaan dalam peperiksaan dengan cemerlang yang diajarkan oleh Ustaz Ahmad Dusuki Abdul Rani melalui channel YouTube miliknya.


Kesimpulan

Jadi, amalkanlah doa untuk berjaya dalam peperiksaan ini termasuk melakukan ibadah-ibadah yang lain agar kita dipermudahkan untuk jawab semua soalan dengan tenang sehingga selesai.

Semoga perkongsian doa ketika menghadapi peperiksaan, doa penerang hati, doa mudah belajar, mudah hafal dan sebagainya dapat membantu anda untuk berjaya dalam examination anda itu nanti. Semoga dimudahkan dan lulus dengan cemerlang.