Doa Dipermudahkan Segala Urusan dan Hajat Dunia Akhirat

Doa dipermudahkan urusan

Doa Dipermudahkan Urusan - Doa itu sememangnya adalah senjata orang mukmin. Dalam keadaan apa sekalipun sama ada ketika susah atau senang, sihat atau sakit dan sedih atau gembira, kita wajib berdoa dan meminta kepada Allah agar kehidupan kita dipermudahkan dalam apa saja urusan dan hajat serta untuk dunia dan akhirat.

Sebagai manusia kita tidak pernah tahu apakah akan berlaku esok dan masa depan, hanya Allah SWT yang tahu segalanya tentang setiap satu perkara. Apakah esok masih ada untuk kita? Apakah nanti urusan kita akan dimudahkan? Semua itu menjadi tanda tanya.

Kita hanya mampu bertawakal serta berdoa kepada Allah agar diri kita sentiasa dilindungi dan dipelihara. Setiap sesuatu tidak selalunya indah dan belum tentu esok itu indah seperti yang kita gambarkan. Jadi, berdoa, meminta, memohon dan merayulah kepada Allah apa saja yang kita inginkan.

Sesungguhnya seorang manusia itu amat lemah dan tidak mampu untuk melawan ketentuan Allah tetapi kita mampu untuk meminta kepada Allah supaya kehidupan seharian kita dipermudahkan segala urusan dunia dan hajat malahan untuk akhirat, semuanya hanya dalam doa kepada Allah.

Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan & Hajat


doa untuk dipermudahkan urusan jodoh pembedahan kesihatan kerja bersalin peperiksaan

Berikut dikongsikan beberapa doa agar dipermudahkan segala urusan dan hajat serta untuk dunia dan akhirat supaya apa saja yang kita hajatkan akan dimudahkan serta akan diberi keberkatan oleh Allah SWT.

Sesiapa pun kita dan dalam apa keadaan pun kita, mintalah dengan Allah walau untuk belajar, peperiksaan, kesihatan, jodoh, perjalanan, kerja, temuduga, pekerjaan, bersalin, sahabat, pernikahan, perkahwinan, kekasih, isteri, suami, diri sendiri dan segalanya agar dimudahkan Allah.

Doa Nabi Yunus

doa dimudahkan segala urusan dan rezeki

Maksud Rumi :

"Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau! Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri." - (Al-Anbiya : 87)

Doa Nabi Yunus AS ini sangat baik kita amalkan dan dijadikan sebagai doa harian untuk dimudahkan segala urusan. Dapat dilihat, doa ini menunjukkan betapa besarnya keagungan Allah yang sentiasa mendengar setiap seoran hambaNya yang merintih ketika dalam kepayahan dan kesusahan seperti yang diceritakan dalam kisah Nabi Yunus yang  ditelan oleh ikan nun.

Doa Dimudahkan Urusan

zikir doa mudahkan urusan belajar

Maksudnya Rumi :

"Ya Allah, berikanlah kepada kami rahmat dari sisiMu, dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini." - (Al-Kahfi:10)

Ayat ini sangat banyak kelebihan dan khasiatnya, antara yang terbaik adalah elok diamalkan atau dibaca ketika sebelum membuat sesuatu serta meminta kepada Allah agar dipermudahkan segala urusan yang berkaitan.

Doa Dipermudahkan Segala Urusan

Ucapan doa semoga diberi kemudahan dalam menghadapi masalah

Maksud Rumi :

"Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhlukNya); tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi.

Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya.

Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar." - (Al-Baqarah:225)

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ubay Bin Kaab menyatakan bahawa ayat ini paling mulia di dalam Al-Quran kerana kandungan ayat Kursi yang menceritakan tentang kebesaran Allah yang mutlak dan Allah merupa penguasa segalanya yang ada di alam semesta serta Allah tidak mengalami apa pun kesulitan walau sedikit pun dalam memeliharanya.

Ayat ini juga dikatakan harus dijadikan sebagai ayat pelindung diri. Sekiranya kita amalkan ayat Kursi dalam kehidupan seharian, kehidupan kita pasti akan menjadi lebih baik dan berkat serta sentiasa berada dalam lindungan Allah SWT.

Doa Nabi Musa

doa supaya urusan dimudahkan

Maksud Rumi :

"Ya Tuhanku, lapangkan untukku dadaku. Dan mudahkanlah untuk urusanku. Dan lepaskan kekakuan dari lidahku. Agar mereka dapat dengan mudah mengerti perkataanku." - (Taha:25-28)

Ayat ini selain sebagai doa agar dipermudahkan segala urusan, ia juga boleh diamalkan sebagai doa untuk hilangkan rasa gugup dan gementar dalam berbagai keadaan. Salah satunya, Allah akan permudahkan serta melancarkan segala pertuturan kita. Insya Allah.



Semoga perkongsian tentang ucapan doa dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat ini akan bermanfaat buat anda serta diri saya sendiri dan orang lain. Anda boleh download atau muat turun semua doa-doa dikongsikan tanpa perlu meminta kebenaran. Semoga bermanfaat. - Bukit Besi Blog