1001 Khasiat Daun Durian Belanda Terbukti Berkesan Cegah Penyakit

Khasiat daun durian belanda

Khasiat daun durian belanda sememangnya telah terbukti amat baik untuk kesihatan tubuh badan manusia serta dapat mencegah berbagai jenis penyakit kronik seperti kanser, kencing manis, sakit gout, buah pinggang, jantung, darah tinggi dan sebagainya.

Nama saintifik buah durian belanda adalah Annona Muricata dan maksud dalam English pula Soursop yang mempunyai kelebihan yang tersendiri serta menjadi perhatian ramai pakar perubatan yang membuat kajian akan kebaikkannya.

Khasiatnya bukan saja terdapat pada buah tetapi merangkumi keseluruhan pokok bermula daripada isi, kulit, batang, pucuk muda atau tua yang mempunyai keajaiban menakjubkan dijadikan ubat dan penawar penyakit.

Untuk buah pinggang, kulit, jantung, kanser, gout, kencing manis

Kandungan glukos, frukosa, vitamin C dan antioksidan yang tinggi terdapat pada buah yang boleh dimakan begitu sahaja atau dibuat jus manakala air rebusan daun durian belanda menjadi pilihan ramai untuk mencegah sakit.

Rasa manis asli dan lemak berkrim membuatkan buah ini disukai sesiapa saja yang memakannya. Namun, ia lebih baik dimakan ketika tidak terlalu masak kerana dikhuatiri nutrisi akan hilang apabila terlalu lembik.

Daunnya juga dijadikan teh atau minuman herba mengubati serta mengurangkan keradangan selain dapat mengawal penyakit kencing manis dengan baik sekali dengan hanya meminumnya sahaja.

Khasiat Daun Durian Belanda Untuk Penyakit


Buah durian belanda

Kelebihan buah dan daun durian belanda terbukti memenuhi keperluan dalam kehidupan seharian manusia yang memerlukan 60 Miligram (MG) Vitamin C bagai mencapai tahap kesihatan yang baik dan ideal sepenuhnya.

Berikut adalah antara manfaat dan khasiat daun durian belanda yang sering digunakan dalam perubatan tradisional petua nenek moyang untuk melawan penyakit kita termasuk kaedah moden dengan kajian terperinci.

  • Kencing Manis
  • Kolestrol
  • Demam
  • Darah tinggi
  • Ubat kanser
  • Buah pinggang
  • Jantung
  • Kulit
  • Sakit gout
  • Cyst

1. Merawat Penyakit Kanser

Khasiat daun durian belanda untuk kanser telah membuktikan sangat efektif melebihi daripada kimoterapi serta turut boleh membunuh sel kanser payudara dan sebagainya.

Begitu juga dengan buahnya yang dapat menghalang dengan berkesan terhadap Angiogenesis iaitu satu proses pembentukan saluran darah baharu yang merupakan titik permulaan pertumbuhan kanser tumor.

Selain itu, ia turut dapat menyekat pembiakan virus anti keradangan serta mengurangkan kesan lebam, anti mikrob dan anti parasit dengan baik sekali.

Satu hasil kajian yang telah dilakukan oleh Universiti Purdue di Amerika Syarikat mendapati penggunaan daun buah durian belanda ini rebus dan minum airnya dapat merawat berbagai jenis kanser seperti:

  • Payudara
  • Prostat
  • Paru-paru
  • Kolorektral
  • Hati
  • Tiroid
  • Serviks
  • Nasofarink
  • Limfoma
  • Dan lain-lain

Walau bagaimanapun, fakta yang mengaitkan buah ini dapat mengubati kanser dikatakan ada keraguan kerana katanya tidak semestinya hanya satu kajian saja dapat menyembuhkan penyakit tersebut.

Apa yang pasti, kajian di Amerika tersebut berpendapat buah ini mampu merencatkan pertumbuhan sel kanser adalah benar tetapi yang diragukan adalah hanya sekali kajian sahaja. Wallahualam.

2. Atasi Penyakit Anemia

Ia adalah salah satu antara pembekal zat besi dalam badan manusia serta melancarkan perjalanan oksigen dalam darah apabila kita mengambilnya dengan konsisten.

3. Meredakan Kencing Tak Lawas

Amalan pengambilan buah durian belanda sangat membantu pesakit kencing tak lawas kerana kandungan ferum atau iron di dalamnya mampu bersihkan buah pinggang dan memperbaiki sistem penghadaman manusia.

Malahan, ia dapat mengurangkan risiko berdepan dengan penyakit batu karang yang biasanya terbentuk daripada mendapan garam galian dalam badan.

4. Mencegah Osteoporosis

Elemen kandungan sodium yang terbaik dan amat tinggi yang terdapat di dalamnya iaitu sebanyak 14 MG/ 100gram, Phosphorus dan Potasium pula dalam kadar 278 MG / 100 gram telah menjadikan ia sangat istimewa.

Mengapa? Kerana ia sangat memberi manfaat untuk manusia yang mana ia dapat menguatkan tulang, membina semula serta turut merawat penyakit tulang Osteoporosis ini.

Walau bagaimanapun, untuk melihat hasil serta kesan yang maksimum dalam aspek kesihatan seseorang adalah berpandukan kepada setiap kuantiti yang dimakan olehnya.

5. Melegakan Migrain atau Sakit Kepala

Ya, benar ia dapat mengurangkan migrain dan melegakan sakit kepala yang sering berlaku apabila terdapat kandungan bahan kimia seperti serotonin yang boleh mengecilkan saluran darah seseorang.

Baca : Cara Buat Jus Durian Belanda (Smoothie)

Kelebihan Buah Durian Belanda


Saraf, darah tinggi, ibu hamil, demam, cyst, fibroid, gastrik

Isi yang berwarna putih dan buah berduri lembut ini mempunyai kandungan antioksidan yang amat baik berkesan untuk meningkatkan daya tahan serta turut melambatkan proses penuaan manusia.

Buah yang dipercayai berasal daripada negara Peru, Mexico dan Argentina ini serta kini banyak ditanam di seluruh dunia sangat banyak manfaat untuk kesihatan dan antaranya adalah seperti berikut:

  • Membekalkan tenaga dan badan bertambah segar
  • Merawat kekurangan air dalam badan
  • Menjadikan tidur lena dan tenang
  • Merawat ulser mulut
  • Mengawal tekanan darah dan hipertensi
  • Mencegah keracunan makanan dihadapi oleh bayi
  • Merawat buasir
  • Mengawal jangkitan ringan pada hati
  • Merawat demam
  • Menguatkan sistem imunisasi
  • Menghalang jangkitan parasit dalam badan
  • Mengawal kandungan gula dalam darah
  • Melegakan sakit belakang badan
  • Merawat masalah kulit mengelupas
  • Anti penuaan yang kuat
  • Merawat kaki bengkak
  • Atasi masalah rambut gugur dan kelemumur

Petua Tradisional Cara Kampung


Petua terbaik dengan cara merebus daun durian belanda serta meminum air rebusan boleh membantu pesakit untuk merawat dan melawan berbagai jenis penyakit seperti yang dikongsikan oleh Salimah Olie di laman Facebook.

Kebaikan dan kelebihan

1. Kanser

10 helai daun durian belanda yang tua dan rebus bersama 3 gelas air. Biarkan mendidih sehingga ia menjadi satu gelas air saja. Minum air rebusan itu 2 kali sehari, selama 2 minggu atau sehingga kanser sembuh.

2. Hilangkan Sakit Pinggang

Ambil 20 helai daun dan rebuskan dengan 5 gelas air. Tunggu sehingga mendidih serta jadikan sebanyak 3 gelas air saja. Seterusnya, minum ¾ gelas air rebusan setiap hari sekali.

Cara ini juga boleh digunakan untuk sakit belakang juga atau sakit urat dan sebagainya. Lihat hasilnya setelah menggunakan petua ini, walau bagaimanapun, ia berdasarkan dengan antibodi seseorang.

3. Menguatkan Daya Ketahanan Tubuh

Khasiatnya terbukti mampu kuatkan daya ketahanan badan. Guna 5 helai daun durian belanda. Rebuskan dengan 4 gelas air. Apabila mendidih dan biarkan ia menjadi segelas dan sekali sehari.

4. Kencing Manis (Diabetes)

Daun durian belanda untuk kencing manis telah jelas terbukti dapati mengatasi penyakit ini, minum air rebusan daun ini sehingga kadar gula dalam darah anda betul-betul stabil.

Ini memang benar, ia boleh menurunkan kolestrol dan telah ramai pesakit diabetis yang mengamalkan petua ini serta membuktikan bacaan kadar gula mereka semakin baik.

5. Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi

Penyakit darah tinggi atau Hipertensi antara faktor utama yang boleh terjadinya penyakit strok. Jika anda ada tanda-tanda penyakit tersebut, disarankan amalkan minum air rebusan daun ini untuk stabilkan tekanan darah.

6. Mengatasi Masalah Buasir

Air dan jus

Untuk atasi masalah buasir kronik, guna 10 helai sahaja yang tua dan rebuskan dengan 3 gelas air, didihkan sehingga menjadi 1 gelas. Apabila ia suam, minum sekali sehari sehingga sakit buasir anda sembuh.

7. Ubat Sakit Urat Saraf

Daunnya dapat membantu mengubati sakit urat atau sakit saraf. Rebus 10 helai daun yang tua tetapi warna daunnya masih hijau pekat.

Bersihkan daun-daunnya, kemudian rebuskan dengan sukatan sebanyak 2 gelas air, didihkan sehingga menjadi segelas. Minum air rebusan itu 2 kali sehari, pagi dan petang untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

8. Merawat Sakit Gout

Banyak perubatan alternatif yang turut gunakan daun ini sebagai penawar dan ubat mujarab. Cara penggunaan adalah dengan dihiris halus selepas dibersihkan dan rebus bersama dua cawan air sehingga jadi secawan.

Apabila ia telah menjadi suam-suam suku boleh diminum untuk dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan petang sehingga sakit gout anda berkurangan dengan cepat.

9. Mengubati Ekzema

Cara guna adalah dengan tumbuk sehingga lumat daunnya yang diambil untuk beberapa helai kemudian disapukan ke bahagian yang sakit atau tempat yang terdapat punca ekzema.

Video Penerangan Kebaikan Buah Ajaib


Di bawah ini pula adalah video penerangan lengkap yang diambil daripada channel YouTube milik jutawan yang juga seorang artis terkenal dan pengusaha produk durian belanda iaitu Datuk Rosyam Nor.


Baca : Resepi Air Balang Soursop Untuk Bisnes

Kesimpulan

Sebenarnya masih banyak maklumat tentang kebaikan buah ini, walau bagaimanapun informasi yang dikongsikan di atas adalah antaranya yang sering diperkatakan oleh ramai orang di mana-mana.

Anda boleh mengambil produk atau ubat-ubatan yang dihasilkan berasaskan buah durian belanda yang dijadikan kapsul atau cecair untuk mengubati pelbagai jenis gejala, simptom dan mencegah banyak penyakit yang dihidapi.

Untuk maklumat lanjut tentang ubat yang diperbuat dari buah ini samada kering atau segar dan teh daun durian belanda, kami sediakan pautan di bawah sebagai rujukan bagi memudahkan semua orang untuk dapatkan info tepat dan lengkap.

Turut disertakan pautan pembekal buah durian belanda yang boleh anda beli secara online sekiranya anda memerlukannya di masa akan datang dan harga yang dijual agak murah dan sangat berpatutan.


Jika anda mempunyai pengalaman minum teh atau air daripada daun durian belanda yang menjadi penawar penyakit atau sebab tertentu, anda boleh kongsikannya di sini untuk kebaikan mereka yang memerlukan.

Itu saja serba sedikit tentang kelebihan buah dan khasiat daun durian belanda ini, diharap ia dapat membantu serta bermanfaat buat anda semua demi kesihatan yang lebih baik dalam kehidupan. - Bukit Besi Blog