Zikir & Doa Pagi Hari Menjemput Rezeki Amalan Rasulullah SAW

Doa awal pagi

Waktu pagi adalah permulaan hari di mana segala pekerjaan dan aktiviti dilakukan. Agama Islam juga memberikan satu perhatian yang khusus berkaitan dengan waktu di pagi hari.

Pasti di antara kita ada yang tertanya bagaimana cara untuk sentiasa memastikan hidup dalam penuh kegembiraan serta dilimpahkan rezeki yang tanpa disangka dan tanpa henti.

Sebenarnya, banyak cara yang boleh kita lakukan iaitu dengan zikir dan doa yang telah diamalkan oleh Rasulullah di pagi hari. Itulah rahsia bagaimana untuk kita hidup dengan penuh keberkatan dan diredhai Allah SWT.

Zikir & Doa Pagi Hari Amalan Rasulullah


Nabi Muhammad SAW juga telah mengajarkan kita tentang doa khusus untuk waktu pagi kepada seluruh umatnya iaitu doa yang dibacakan pada setiap pagi seperti berikut:

Doa waktu pagi hari

Sebenarnya, dengan membaca doa waktu pagi hari seperti yang dilakukan oleh Rasulullah, akan meningkatkan darjat umat Islam itu sendiri di sepanjang hari.

Selain itu ia akan mendatangkan keberkahan pembuka pintu rezeki yang melimpah ruah dan lancar seperti mana yang diidamkan oleh semua orang.

Rasulullah SAW juga turut mengajarkan kita agar sentiasa memanjatkan doa dan dzikir setiap kali selepas selesai menunaikan solat Subuh atau pun di waktu pagi hari seperti berikut:

Doa-doa waktu pagi ringkas

Niat Waktu Pagi Sebelum Kerja atau Berniaga

Sahaja aku berkerja dan berniaga kerana Allah Taala. jadikanlah lisanku, perbuatanku mengerjakan kebajikan setiap saat dan kurniakan pahala serta rezeki yang melimpah ruah lagi banyak untuk kami. Tutupi aib kami dan selamatkanlah kami dunia dan akhirat.

Hadiahkan surah Al-Fatihah kepada Nabi, sahabat dan keluarga Baginda.
Bacakan juga surah Al-Fatihah untuk ibu bapa, diri sendiri, suami, isteri dan prospek-prospek anda.

  • Sedekahkah RM2++ di tabung masjid atau surau pada waktu Subuh
  • Selawat dan istighfar setiap saat lebih dari 100 kali
  • Baca Asmaul Husna
  • Baca Doa Dhuha

Ya Allah jika rezekiku masih di langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, mudahkanlah, jika haram sucikanlah.
Jika masih jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kam isegala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Baca Zikir-Zikir di Bawah Sebanyak 100 Kali

1. Ya Mughnu - Maha Memberi Kekayaan
2. Ya Ghaniy - Maha Kaya
3. Ya Fattah - Maha Pembuka Rahmat
4. Ya Razzaq - Maha Pemberi Rezeki
5. Ya Latiff - Maha Lembut Terhadap HambaNya
6. Ya Rahman - Maha Pemurah
7. Ya Rahim - Maha Penyayang
8. Ya Wahhab - Maha Pemberi

Baca Doa Ini 100 Kali Selepas Selesai Solat Dhuha

Amalkan semua tugas yang telah dikongsikan di atas selama 7 hari berturut-turut tanpa henti. Insya Alla, anda akan dapat melihat kesannya yang Allah berikan kepada kita. Jadikan Allah bisnes partner kita.

Terlalu banyak zikir, doa dan surah Al-Quran yang boleh kita bacakan ketika selepas Subuh atau di waktu pagi. Selain beberapa doa di atas, anda juga boleh membaca ayat Kursi dan sebagainya. - Telegram

Baca : Amalan dan Doa Murah Rezeki Mustajab

Zikir Pagi Amalan Sunnah Rasulullah


Selain yang dikongsikan di atas, berikut kami kongsikan antara zikir berserta doa utama yang sering Rasulullah SAW amalkan ketika waktu pagi selepas Subuh sehingga terbitnya matahari.

1. Membaca Ayat Kursi Satu Kali

Antara kelebihan dan fadhilat bacaan ayat kursi ini adalah:

Siapa yang membacanya ketika petang, maka ia akan dilindungi (oleh Allah dari berbagai gangguan) hingga pagi. Siapa yang membacanya ketika pagi, maka ia akan dilindungi hingga petang. (HR Al Hakim 1:562)

2. Baca 3 Qul (Al-Ikhlas, Al-Falaq & An Naas)

Ia perlu dibaca sebanyak 3 kali setiap satu dan fadhilatnya seperti dikongsikan di Facebook, antaranya adalah:

Siapa yang mengucapkannya masing-masing tiga kali ketika waktu pagi dan petang, maka segala sesuatu akan dicukupkan untuknya. (HR. Abu Daud no. 5082, Tirmidzi no. 3575)

3. Membaca Sayyidul Istighfar Satu Kali

Zikir pembuka rezeki berlimpah

Kelebihan, kebaikan serta fadhilat membaca Sayidul Istighfar adalah seperti berikut:

Barangsiapa mengucapkan zikir ini di siang hari dalam keadaan penuh keyakinan, lalu dia mati pada hari tersebut sebelum petang hari, maka ia termasuk penghuni syurga.

Barangsiapa yang mengucapkannya di malam hari dalam keadaan penuh keyakinan, lalu dia mati sebelum pagi, maka ia termasuk penghuni syurga. (HR. Bukhari no. 6306)

4. Membaca Doa Pelindung Diri

Dzikir tak putus semoga kerja dipermudahkan

Doa pelindung diri ini perlu dibaca sebanyak 3 kali dan antara kelebihannya adalah:

Barangsiapa yang mengucapkan zikir tersebut sebanyak 3 kali di pagi hari dan 3 kali di petang hari, maka tidak akan ada bahaya yang tiba-tiba memudaratkannya.

Doa Pagi Ringkas


Semua bacaan doa pagi hari dan amalan zikir harian yang kami kongsikan di atas sangat baik diamalkan setiap hari setelah selepas Subuh diikuti dengan amalan-amalan sunnah yang lain seperti bersugi dan lain-lain.

Jelas sekali doa pagi harus diamalkan tiap-tiap hari kerana dengan membaca semuanya pasti kita akan lebih bersemangat di pagi hari serta pasti akan dipermudahkan urusan oleh Allah SWT. Insya Allah. - Bukit Besi Blog